Wybuchowa i kolorowa chemia – nauka w praktycznym wydaniu.
Eksperymenty odgrywają ważną rolę w rozwoju nauki, a także umożliwiają wielokierunkowy rozwój młodego człowieka. Wykonywanie nieskomplikowanych doświadczeń to niezwykle pouczająca przygoda, która procentuje budowaniem zainteresowań nie tylko z dziedzin nauk ścisłych.
W dniu 27 listopada uczniowie klasy 2J o profilu biol-chem-ang, uczestniczyli w kolejnych już warsztatach w ramach kontynuacji programu praktycznej nauki wdrażanej przez wychowawcę klasy, panią Agnieszkę Tracz, ze szczególnym naciskiem na przedmioty egzaminacyjne realizowane w zakresie rozszerzonym. Uczniowie cyklicznie uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych w praktyce wykorzystując zdobywaną wiedzę. W klasie pierwszej uczestniczyli w warsztatach języka angielskiego w Rzeszowie, które poprowadził Mark Wills. Uczniowie poznawali nowe słownictwo oraz przełamywali bariery komunikowania się w języku obcym.
Tym razem klasa 2J skorzystała z oferty warsztatów chemicznych organizowanych na Wydziale Chemii UMCS w Lublinie. Pod opieką wychowawcy, pani Agnieszki Tracz oraz nauczyciela chemii pani Iwony Wojtaś, uczniowie zapoznali się z podstawowymi zasadami pracy w laboratorium chemicznym, dowiedzieli się czym jest wytrząsanie, a czym homogenizacja. Zobaczyli również które związki chemiczne pod wpływem temperatury zmieniają swoją strukturę i kolor i co stało się z żelkiem w roztworze nadmanganianu potasu.
Wśród ciekawych doświadczeń była obserwacja „chemicznych świetlików” - synteza i wybuch niezwykle niestabilnej substancji – trijodku azotu, a także jak za pomocą glukozy zrobić posrebrzaną bombkę choinkową.
Było kolorowo i wybuchowo, ale przede wszystkim ciekawie i inspirująco.
Po zakończonych warsztatach przyszedł czas na poznanie ciekawych zakątków Lublina, wśród których licealiści zwiedzili renesansowe kamieniczki otaczające rynek, perłę baroku - Archikatedrę Św. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty, Plac Zamkowy z murowanym zamkiem wzniesionym za panowania Kazimierza Wielkiego, a także szukali koziołków lubelskich - rzeźb plenerowych - umieszczonych w przestrzeni miejskiej Lublina.
Uczniowie przetestowali również „PORTAL” umieszczony na Placu Litewskim, instalację, która poprzez kamery i duży okrągły ekran przekazuje za pośrednictwem łącza internetowego obraz w czasie rzeczywistym między Lublinem a Filadelfią i Wilnem.
Tekst i zdjęcia: A.T.