Edynburg podbity przez SLO

Projekt edukacyjny „Szkocja – język, kultura, historia” wszedł w finałowy etap realizacji. Grupa uczniów SLO właśnie wróciła z Edynburga, gdzie w języku Waltera Scotta i Adama Smitha gruntownie zgłębiła dziedzictwo i tożsamość kraju-filaru Wielkiej Brytanii.

 - Bardzo nam zależało, by młodzież wprost bombardować wyzwaniami edukacyjnymi – mówią inicjatorzy wyjazdu do Szkocji, Agnieszka Tracz i Bartosz Kopyto, nauczyciele SLO. – W ciągu dnia były do zrealizowania quizy, gry logiczne, trzeba było wejść w interakcje słowno-logiczne ze szkockimi przewodnikami i instruktorami. Wszystko to działo się w ruchu i wymagało progresywnej orientacji w terenie jednego z najpiękniejszych miast świata – dodają wychowawcy.

 

Uczniowie SLO nie tylko czerpali duchowe inspiracje z przeżywania piękna galerii narodowych Szkotów, ale także musieli przyswoić dużo konkretnych i praktycznych informacji. – Spędziliśmy pół dnia w National Museum of Scotland. Podobnie dużo czasu zajęło nam podziwianie sztuki w National Galleries of Scotland. Byliśmy ponadto w Museum on the Mound, gdzie zrealizowaliśmy lekcje o historycznych aspektach ewolucji pieniądza i szkockiej bankowości, byliśmy w The Writers' Museum, w Museum of Childhood, gdzie bawiliśmy się w powrót do lat dzieciństwa, z czytaniem bajek – po angielsku! – włącznie. Było też zwiedzanie szkockiego parlamentu, gdzie mieliśmy unikalną możliwość wejścia na salę obrad plenarnych – mówi Agnieszka Tracz, kierownik i koordynator projektu. – Kluczowe były jednak codzienne konwersatoria. Z naszą szkocką opiekunką, każdego dnia, rozmawialiśmy o szkockiej kulturze, o szkockim społeczeństwie, czy o lokalnych kulinariach. Z tych zajęć uczniowie wynieśli najwięcej praktycznych umiejętności językowych. Na miejscu mogli i musieli przełamywać bariery. W konkretnych sytuacjach społecznych musieli użyć języka angielskiego, by dać sobie radę. 

- Nie odpuściliśmy wątków historycznych. Najważniejsze były losy polskich żołnierzy na brytyjskiej ziemi w czasie i po II wojnie światowej. Odwiedziliśmy pomnik Wojtka – niedźwiedzia, który z polskimi artylerzystami przeszedł szlak bojowy z Iranu do Wielkiej Brytanii. Pasjonowaliśmy się losami władców Szkocji podziwiając Pałac Holyrood wraz opactwem Holyrood oraz zwiedziliśmy zamek edynburski i asystowaliśmy przy tamtejszej symbolicznej salwie o godzinie 13:00. Nie odpuściliśmy katedr i opowieści o działalności Johna Knoxa – ojca szkockiej reformacji. Spędziliśmy sporo czasu w katedrze świętego Idziego, gdzie dzieje kościoła w Europie zaklęte są w mozaikach i kunsztownych zdobieniach świątyni mającej ponad 800 lat tradycji wyznaniowych - mówi Bartosz Kopyto, nauczyciel historii SLO. – W upiornym wietrze i ulewie stanęliśmy też nad grobem archetypów lorda Voldemorta i profesor McGonagall na Greyfriars Kirkyard, tuż za The Elephant House, gdzie J.K. Rowling tworzyła historie o Harrym Potterze.

Uczniowie musieli radzić sobie z językiem angielskim w sytuacjach społecznych interakcji. Zarządzali aprowizacją i realizowali inne zadania, wynikające z aktywnej adaptacji środowiska wielokulturowego.

W projekcie biorą udział uczniowie pani Agnieszki Tracz i pana Bartosza Kopyto z klas: 2B, 2H, 2F, 3G, 3C, 4C, dwóch narodowości.

- Uczniowie naszej szkoły pokazali, że są absolutną elitą; zdolną do efektywnej realizacji śmiałych projektów edukacyjnych. Dla naszych uczniów nie ma żadnych granic, ani barier, których nie byliby władni odważnie przekroczyć – mówią nauczyciele Agnieszka Tracz i Bartosz Kopyto. – Dla nas to przywilej i satysfakcja, że jesteśmy z nimi, gdy w tak młodym wieku uczą się zdobywać świat…

 

Zdjęcia: Agnieszka Tracz